۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۰۵۹۸۰

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
طبق مصوبات کمیسیون اقتصادی مجلس روی لایحه مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر تسهیل استرداد مالیات ارزش افزوده،‌زمان آن از دو ماه به یک ماه کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت نفت یک درصد کاهش یافت
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت در پی نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین یک درصد کاهش یافت.

کاهش یک درصدی قیمت نفت به رغم افت شدید ذخایر نفت خام آمریکا صورت می‌گیرد که عامل آن افزایش تنش‌های تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان است.

اگرچه معاون نخست‌وزیر چین به آمریکا رفته و قرار است مذاکراتی درباره تعرفه‌های اعمال شده از سوی دو کشور وجود داشته باشد، اما نگرانی بازار‌های جهانی در این باره بسیار است.

امروز قیمت نفت برنت ۴۵ سنت کاهش یافت و بشکه‌ای ۶۹ دلار و ۹۲ سنت به فروش رفت. کاهش امروز قیمت نفت به بشکه‌ای زیر ۷۰ دلار پس از افزایش‌های چند روز گذشته صورت گرفته است.

طی چند روز گذشته با خبر عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران و همچنین تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا قیمت نفت تا بشکه‌ای ۷۲ دلار افزایش یافته بود.

کارشناسان پیش‌بینی کردند که در صورت تداوم تحریم‌های ونزوئلا و همچنین کاهش خرید نفت از ایران قیمت در بازار‌های جهانی تا ۱۰۰ دلار هم بالا برود.

امروز قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم کاهشی بود و با ۳۷ سنت کاهش بشکه‌ای ۶۱ دلار و ۷۵ سنت معامله شد.

جفری هلی تحلیل‌گر ارشد بازار سنگاپور گفت: «اگر چه کاهش ذخایر نفت آمریکا در قیمت تأثیرگذار است، اما عامل تعیین‌کننده این است که آیا مذاکرات تجاری امروز چین و آمریکا مانع از تعرفه‌گذاری جدید در روز جمعه خواهد شد.»

ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که چین به تمام تعهدات مذاکرات تجاری دو کشور پشت پا زده و اگر بخواهد چنین روندی را ادامه دهد روز جمعه روی ۲۰۰ میلیون دلار کالای چینی که پیش از این تعرفه ۱۰ درصد داشت تعرفه ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

امروز در بازار‌های جهانی قیمت بنزین هم کاهش ۱.۶۷ دلاری داشت و گالنی ۱۹۵ دلار و ۸۳ سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب ۶۹ سنت و ۵.۲۵ دلار را تجربه کردند.
____________________________

کاهش نرخ رسمی یورو و پوند
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۹۲ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۵۴ هزار و ۶۳۲ ریال و هر یورو نیز با ۴۸ ریال افت ۴۷ هزار و ۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۱۴۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۳۶۷ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۸۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۹۶ ریال، روپیه هند ۶۰۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۹ هزار و ۶۵۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۰۹ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۱۵۲ ریال قیمت خورد.

از سویی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۶۰۳ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزارو ۹۱۷ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و۸۱۶ ریال، روبل روسیه ۶۴۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و۵۲۱ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۲۸۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و۸۰۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و۷۰۹ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و۳۹۹ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و۳۹۷ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۰۵ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و۱۳۵ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۱۷۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۹۳۷ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و۱۱۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۷۲۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۵۰ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۳۱۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و۹۲۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۹ هزار و۹۱۳ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و۳۵۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.
____________________________

نرخ سکه و طلا + جدول
 
در جریان معاملات بازار آزاد تهران، امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۵ میلیون تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱.۲۸۴ دلار و ۳۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۱ هزار و ۸۵۷ تومان است.
 
مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
____________________________

زمان استرداد مالیات ارزش افزوده صادرات به یک ماه کاهش می‌یابد
 
چهارشنبه گذشته نمایندگان مجلس با بررسی کلیات لایحه مالیات ارزش افزوده برای طرح در صحن علنی موافقت کردند. در روز‌های آتی مواد آن بررسی و تصویب می‌شود.

یکی از موارد مهم در مالیات بر ارزش افزوده به استرداد مالیات باز می‌گردد که تحولاتی در آن رخ داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی که انجام داده آورده است: یکی از مهمترین چالش‌های مؤدیان به ویژه صادرکنندگان درخصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طی ۱۰ سال گذشته مسئله استرداد مالیات بر ارزش افزوده به آن‌ها بوده است. چالش مذکور به دو شکل بروز کرده است. در برخی از موارد درخواست مؤدیان مبنی بر استرداد مالیات بر ارزش افزوده رد شده است و در عمده موارد استرداد مالیاتی به آن‌ها با سختی فراوان ناشی از بوروکراسی اداری و سپری شدن زمان بسیار زیاد همراه بوده است به طوری که محدودیت نقدینگی شدیدی بر مؤدیان مذکور تحمیل کرده است و قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان رسمی را کاهش چشمگیری داده است.

با توجه به تصویب پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در مجلس شورای اسلامی و تغییر رویکرد اساسی در مالیات ستانی و نگاه به مؤدیان، مادامی که تخلف فعالان اقتصادی به اثبات نرسیده باشد، سازمان امور مالیاتی موظف است که اعتبار مالیاتی یا درخواست استرداد آن‌ها را بپذیرد و لذا مشکل اول مؤدیان، مبنی بر رد اعتبار مالیاتی فعالان اقتصادی یا رد درخواست استرداد آن‌ها تا میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

همچنین به منظور کاهش مدت زمان استرداد ضمانت‌های اجرایی مؤثری شامل مجازات بند د ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ برای متخلفان از اجرای قانون و همچنین کاهش میزان پاداش سازمان امور مالیاتی موضوع ماده ۴۲ این گزارش در نظر گرفته شده است.

براساس مصوبات کمیسیون اقتصادی حداکثر زمان قانونی استرداد مالیاتی از دو ماه مندرج در لایحه دولت به یک ماه کاهش داده شده است.

ماده ۸ مالیات بر ارزش افزوده طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس

مالیات که مؤدیان برای خرید کالا‌ها و خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود پرداخت می‌کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور شده، از مالیات فروش آن‌ها کسر می‌شود. درصورتیکه جمع اعتبار مالیاتی مؤدی در هر دوره مالیاتی بیشتر از مالیات فروش وی باشد، سازمان موظف است مبلغ مازاد را به دوره و یا دوره‌های بعد منتقل نماید.

در صورتی که مؤدی درخواست کند که مازاد مزبور به وی مسترد گردد، سازمان موظف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ثبت درخواست، نسبت به استرداد مابه التفاوت مذکور از محل وصولی‌های جاری اقدام نماید. در غیر این صورت، مشمول خسارتی به میزان دو درصد ۲%در ماه از تاریخ ثبت درخواست نسبت به مبلغ قابل استرداد و مدت تأخیر خواهد بود.

متخلفین از اجرای این حکم با درخواست مؤدی و رأی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات بند د ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ محکوم می‌شوند.
____________________________

۱۰ میلیارد تومان به استان‌های درگیر ملخ صحرایی اختصاص یافت
 
محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: وزارت کشور برای کمک به روند مبارزه با ملخ‌های صحرایی، ۱۰ میلیارد تومان در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده که در روز‌های آینده بین استان‌های درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی توزیع می‌شود.

درگاهی افزود: اکنون بیش از یک هزار نفر از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند.

وی ادامه داد: تقریبا بیش از ۵۰۰ خودرو سم پاش کمک دار به مبارزه با ملخ‌های صحرایی اختصاص داده شده و امکانات لجستیکی توسط استانداران به خدمت گرفته شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سطح ملی نیز، امکانات و اعتبارات لازم در اختیار مجموعه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها قرار داده شده است افزود: وزارت کشور ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در فاز اول در اختیار جهاد کشاورزی قرار داد که در روز‌های آینده بین هشت استان درگیر مبارزه با ملخ توزیع خواهد شد.

درگاهی با اشاره به اینکه چنین سطحی از هجوم ملخ‌ها در ایران بی سابقه است به کشاورزان توصیه کرد: در صورت مشاهده این حشرات، مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی منطقه خود اطلاع دهند.

وی روند مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کرمان را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به نزدیکی جازموریان با مراتع و باغ‌های کشاورزان، تاکنون حمله ملخ‌ها به مزارع این خطه گزارش نشده است.

مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های جنوب استان کرمان خصوصا در مراتع حوزه تالاب بین المللی جازموریان توسط جهادگران سازمان جهاد کشاورزی و کمک نیرو‌های مردمی به طور ویژه اجرا شده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات